ACE Stoßdämpfer GmbH
ACE Stoßdämpfer GmbH
20.09.2023 00:09
metallatelier GmbH:n yleiskäyttöisessä ruuvinvääntimessä
Corona-pandemian aikana Metallatelier GmbH onnistui optimoimaan piensarjan erikoiskoneen, jolla voidaan ruuvailla lyhyessä ajassa ja vakiokomponenttien avulla automaattisesti eri desinfiointiaineastioiden korkkeja. ACE osallistui tähän jatkokehitykseen koneen osien avulla.
Metallatelierin perustaja David Fuchs ja hänen tiiminsä onnistuivat ensin vuonna 2006 toimittamaan puhdistusaineiden valmistajalle erikoiskoneen, joka tarjoaa aiemmin tuntematonta joustavuutta ja vikasietoisuutta pullojen automaattiseen ruuvaamiseen. Näin syntyi Universal Screwdriver 1.0. alalla oli levinnyt sana, että tässä mallissa oli ainutlaatuinen kierrekorkkien kokoonpanolaite, joka automatisoi monenlaisten puhdistusainepullojen, myös pumppusumutinpäillä varustettujen pullojen, turvallisen sulkemisen. Kun vuonna 2020 puhkesi uusi beeta-koronavirus SARS-CoV-2 eikä desinfiointiaineita voitu valmistaa riittävän nopeasti, Bilgram Chemie -yritys kysyi metalliverstaalta, voisiko jatkosarjan tilata lyhyellä varoitusajalla. Kun vuonna 2006 keksinnössä oli kyse käsittelyn nopeuttamisesta ja käyttöhenkilökunnan keventämisestä, vuonna 2020 keskityttiin toisaalta tuotantonopeuden lisäämiseen. "Toisaalta koko koneesta piti tehdä entistäkin muunneltavampi ja samalla nopeammin mukautuva uusiin sulkimiin ja hihnakorkeuksiin, koska uusi asiakkaamme halusi täyttää kolmella erikoiskoneella pääasiassa pieniä injektiopulloja käsidesinfioimalla", David Fuchs kuvailee osaa uusista vaatimuksista.
Enemmän suorituskykyä huipputekniikan komponenttien avulla
Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi uusi rakenne käyttää edeltäjänsä perustoimintaperiaatetta: pullot kiinnitetään paikalleen kahdella etyleeni-propyleeni-dieeni(monomeeri)kumilla (EPDM) päällystetyllä puristusleualla keskitetysti ruuvimekanismin alla. Neljä tartuntarullaa tarttuu korkkiin ja ruuvaa sen tiukasti kiinni, kunnes määritelty vääntömomentti on saavutettu. Pienten iskunvaimentimien avulla pneumaattista liukua ei ainoastaan jarruteta, vaan myös tartuntamekanismin loppuasento määräytyy vaimenninasennon mukaan, ja kone on siten säädettävissä erikokoisten korkkien ruuvaamiseen. Pääsääntöisesti liuku ei liiku pääteasentoon, vaan se pysäytetään etukäteen kahdella pienellä iskunvaimentimella, jotka on sijoitettu pohjaan. Yläosassa oleva pieni iskunvaimennin varmistaa, että kelkka ei joudu joka kerta kulkemaan pääteasentoonsa, vaan pysähtyy, kun tarttujarullat ovat niin auki, että ruuvikorkki voidaan kuljettaa aikaa säästävästi eteenpäin.
Muiden innovaatioiden lisäksi tarvittiin uusia konsepteja kelkan jarruttamiseen pääteasennoissa. Kun edellisessä mallissa käytettiin ACE:n MC150EUMH-tyypin pieniä iskunvaimentimia ylä- ja alapäässä, David Fuchs ja hänen tiiminsä miettivät 2020-järjestelmän vaimennuksen uudelleen: "Vaikka työskentelemme edelleen itsesäätyvällä MC150EUMH-tyypin iskunvaimentimella yläpäässä, käytämme nyt kahta MC150EUM-tyypin hydraulista iskunvaimenninta alapäässä. Erona on se, että ylempi vaimennin on mitoitettu suuremmille tehollisille massoille 8,6 kg:sta 86 kg:aan, kun taas alempana käytettävät soveltuvat 0,9 kg:sta 10 kg:aan oleville massavoimille. Symmetrisesti sijoitetut vaimentimet tarjoavat lisäetuna sen, että vaunu ei pomppaa ja jumiudu hallitsemattomasti virheellisen käytön, sähkökatkon tai muun toimintahäiriön yhteydessä", kertoo metalliverstaan omistaja. Jälkimmäinen vaimennintyyppi olisi ajateltavissa myös ylhäällä. Tilasyistä toista tyyppiä käytetään kuitenkin toisella puolella, jolloin toinen puoli jää vapaaksi pääteasentotunnistimelle. Vaunun käyttö on toinen keskeinen elementti, jonka David Fuchs selittää. Hän korostaa, miten tarkasti pneumaattinen yksikkö toimii ja osuu siten yläpuoliseen pieneen iskunvaimentimeen täsmälleen kohtisuoraan, jolloin sen männänvarsi kuormittuu optimaalisesti ja tämä koneen osa voi hyödyntää täysimääräisesti 25 miljoonan iskun maksimikäyttöikänsä. Tarkasti porrastetut kovuusalueet ja 20 Nm/tahti energianvaimennus ovat muita keskeisiä arvoja, jotka vähentävät jopa 34 000 Nm/h jatkuvassa käytössä, mikä yhdessä vaimentimien integroidun kiinteän pysäytyksen kanssa mahdollistaa Universal Screwdriver 2.0:n käytön sykli syklin jälkeen täydellä kuormituksella.
29.10.2024 02:10
Teollinen POWERISE®: Tehoa ja mukavuutta teollisiin sovelluksiinSveitsin tiedekeskus Technoramassa 500 koeasemaa tarjoaa kävijöille mahdollisuuden koke...
COVID-19:n mRNA-rokotteen kuljettaminen Biontech/Pfizerilta on todellinen logistinen haaste. Yht&...
Mitoitusohjelmistojen sekä CAD-tietojen ja simulaatioiden lisäksi ACE Stoßdä...
05.06.2024 01:05
ACE esittelee teollisuuden iskunvaimentimet digitaalisina kaksosinaACE Stoßdämpfer GmbH tarjoaa nyt suunnitteluinsinööreille konfigurointi- ja...