Gmöhling GmbH viettää tänä vuonna 80-vuotisjuhlaansa. Walter Gmöhling, ylpeänä 98-vuotiaana, ei vieläkään jätä käyttämättä tilaisuutta piipahtaa yrityksen pääkonttorissa Fürth-Stadelnissa ja antaa ideoitaan eteenpäin. "Jotta työpaikat olisivat turvattuja myös tulevaisuudessa, olen lahjoittanut koko omaisuuden säätiölle!"
Yritys on kokenut historiansa aikana monia ylä- ja alamäkiä. Jopa nyt, pandemian aikana, se ei ole helppoa. "Corona iski meihin vuonna 2020 ja valtasi sitten koko maailman. Monet asiakkaistamme ja myös yksittäiset tavarantoimittajamme sijaitsevat ulkomailla, tämä ei tietenkään mene ohi meistä jälkiä jättämättä", Gmöhlingin toimitusjohtaja Frank Reiser sanoo. "Selvisimme kuitenkin viime vuodesta melko hyvin - eikä vähiten kukoistavan Internet-kaupan ja alan suurasiakkaidemme ansiosta. Myös terveydenhuoltoalalla, sairaaloissa, tuotteitamme tarvitaan juuri nyt. Tänä vuonna voimme jopa investoida jälleen uusiin laitteisiin ja koneisiin sekä nyt 69 vuotta vanhan rakennuksen kunnossapitoon ja ottaa jälleen kolme uutta oppisopimuskoulutettavaa."
Vuonna 1941 Gmöhling-yritys perustettiin alumiinivalimoksi Elsassissa. Sodan ja englantilaisen sotavankeuden jälkeen nuori Walter Gmöhling otti 95-prosenttisesti tuhoutuneen yrityksen haltuunsa edesmenneeltä isältään ja rakensi tuotannon uudelleen Nürnbergissä vuonna 1948. Siellä hän valmisti aluksi jäljelle jääneestä alumiinista ruuveja, keittoastioita ja kynttilänvalukoneita (Israeliin) ja kehitti kevyen kokoontaitettavan alumiinisen kuljetuslaatikon, jota käytettiin amerikkalaisissa DC-3-koneissa Berliinin ilmasillassa. Jälkimmäinen oli nykyisen yrityksen varsinainen synty. Sittemmin yritys on tullut tunnetuksi ennen kaikkea tekstiiliteollisuuden intralogistiikan alalla sekä Saksan ja muiden eurooppalaisten postiyritysten ensisijaisena toimittajana.
Nykyään vakiotuotevalikoima kattaa hyvin laajan kirjon laatikoista kaappi-, kuljetus- ja jousipohjaisiin vaunuihin ja moniin yksittäisiin alumiinista valmistettuihin erikoisratkaisuihin. Toimitettavat teollisuudenalat ovat yhtä moninaisia kuin itse tuotteet. Viennin osuus on yli 50 prosenttia, sillä "Made in Germany" -tuotteet vakuuttavat lukemattomia asiakkaita Ranskassa, Isossa-Britanniassa tai Sveitsissä, mutta myös esimerkiksi Kiinassa.
Yksi asia kulkee kuin punainen lanka yrityksen historian läpi: Innovaatio, jatkokehitys ja sopeutuminen markkinoihin. "Olemme juuri rekisteröineet patentin tilausten keräilyvaunulle, jossa on portaattomasti säädettävä jousivoima Internet-kaupankäyntiä varten !" kertoo Oliver T. Schmitz, Gmöhlingin myyntipäällikkö. Tämä oli ainoa tapa, jolla yritys selviytyi 80, joskus vaikeasta vuodesta. Nykyään pääasiassa Internet-kaupan asiakkaat tilaavat Gmöhlingiltä tuotteita logistiikkaansa. Nykyaikaiset verkkokauppiaat etsivät ratkaisuja, kuten yksilöllisesti suunniteltuja hylly- tai jousitettuja lattiavaunuja tilausten poimintaan. Tämä tarkoittaa verkkotilausten käsittelyä varastoissaan tai palautusten käsittelyä. "Ja Gmöhling, jolla on 80 vuoden kokemus kevytmetallituotteiden kehittämisestä, suunnittelusta ja valmistuksesta,
voi tarjota heille näitä ratkaisuja."
Lisäksi työntekijät ovat tunnistaneet ajan hengen ja kehittäneet täysin uuden tuotesarjan - "Gmöhling Green Line". Osoitteessa www.g-green.de kuka tahansa
voi tilata kotiinsa jopa 75-prosenttisesti kierrätetystä alumiinista valmistettuja Gmöhling-tuotteita. Olipa kyse sitten rullaavista kukka-ammeista, pyörillä liikkuvasta korotetusta sängystä tai kasvikuvista seinälle. "Olen itsekin innokas harrastuspuutarhuri", sanoo Oliver T. Schmitz, "joten aloin hieman kokeilla !" Kun kuuntelee häntä, huomaa, kuinka paljon sydäntä ja sielua uusiin tuotteisiin on käytetty. "tuotteet ovat kaikki kestäviä, korkealaatuisia, kestäviä ja vakaita verrattuna muoviin tai puuhun."